ثبت علائم تجاری شرکتها
(لوگوی موجود در عکس آخر مربوط به برند خاصی نمیباشد).
ثبت علائم تجاری مهمترین کاری است که میتوانید برای اعتبار بخشیدن به آنها انجام دهید. علامت تجاری کلمه یا نمادی است که برای متمایز ساختن کالا یا خدمات تولید کننده یا فروشنده خاصی استفاده میشود.
علامت تجاری دارای ارزش اقتصادی ویژهای میباشد چون هر علامت تجاری، مخصوص کالا و خدمات خاصی است که تنها برای فرد حقیقی یا حقوقی ثبت کننده آن علامت قابل استفاده است.
اطلاعاتی در مورد علائم تجاری
علائم تجاری با طراحی زیبا و ثبت شده بیشترین بازدهی را برای شما دارند.
برای ثبت علائم تجاری بهترین علامتها مواردی هستند که باعث گمراهی مشتری نشوند و متمایز و خلاقانه باشند. از لغتها و کلمات، حروف، اعداد، تصاویر و تلفیقی از آنها میتوان برای طراحی علامت تجاری و برند استفاده کرد. به یاد داشته باشید که برای ثبت علائم تجاری، طراحی لوگوی جذاب نیز ضروری است.
ثبت علائم تجاری برای موارد زیر ممکن نیست؛
- علائم دولتی و رسمی مانند نماد حلالاحمر یا هر علامتی که شبیه به آنها باشد.
- اسامی عام مانند اسم اشیا یا اسم محصول.
- علائمی که خلاف عفت عمومی باشند.
- علائمی که قبلا توسط دیگران در حوزه کاری مرتبط ثبت شده باشند.
- علائمی که نشان دهندهی انتساب به ارکان حکومتی باشند.
علامتهای تجاری باعث میشوند مشتریان سریعتر محصول را شناسایی کنند. علامت یا اسم انتخاب شده باید نو و بدیع باشد و قبلا توسط دیگران ثبت نشده باشد. برای اطلاع از این که علامت مورد نظر قبلا انتخاب شده یا نه ،آن را در سایت سازمان ثبت املاک و اسناد کشور ثبت و بررسی کنید.این سایت به منظور جلوگیری از درخواست ثبت علائم تکراری و اتلاف وقت طراحی شده است و به بانک اطلاعاتی علائم ثبت شده دسترسی دارد.
ثبت علائم تجاری برای چه کسب و کارهایی الزامی است؟
ثبت علائم تجاری برای برخی از کسب و کارها الزامی است.
ثبت علائم تجاری فقط در موارد خاصی الزامی است. فرد تاجر در سایر حوزههای کاری میتواند از یک علامت تجاری استفاده کند، بدون آنکه آن علامت را به ثبت رسانده باشد.
محصولاتی که ثبت علائم تجاری آن ها اجباری است عبارتند از:
- داروها
- مواد غذایی که در ظرف و بستهبندی خاصی باشند
- نوشیدنیها
- لوازم آرایشی
سایر کسب و کارها نیز به دلخواه مدیران میتوانند برندشان را ثبت کنند.
مزایای ثبت علائم تجاری
ثبت علائم تجاری باعث انحصار آن به کسب و کار شما میشود.
علامت تجاری ابزاری است برای بازاریابی و کسب شهرت برای شرکتها. ثبت علائم تجاری باعث میشود شرکتها برای بهبود کارایی و اثربخشی و همچنین بهبود خدمات و رضایت مشتریان بیشتر تلاش کنند. مزیت دیگر ثبت علائم تجاری بدست آوردن شخصیت حقوقی و توانایی اخذ وام است.
مدارک مورد نیاز برای تقاضای ثبت علائم تجاری
مدارک مورد نیاز برای تقاضای ثبت علائم تجاری به شرح زیرمی باشد:
- مدارک هویت اشخاص حقیقی
- مدارک هویت اشخاص حقوقی
- اگر برند لاتین باشد یا ریشه عربی داشته باشد متقاضی باید کارت بازرگانی داشته باشد.
- نمونه علامت
- متقاضی باید مدارکی نشان دهندهی فعالیت وی در زمینه معینی که میخواهد علامت مربوط به آن را ثبت کند، ارائه دهد.
- چنانچه متقاضی قصد استفاده از حق تقدم را داشته باشد، باید مدارک مربوط به آن را به همراه اظهارنامه ارائه دهد.
- کپی جواز تاسیس بهره برداری، پروانه ساخت و یا هر گونه مجوز فعالیت (برای اشخاص حقوقی)
- مهر شرکت
- اگر متقاضی ثبت، خارجی باشد باید معادل ارزی هزینههای ثبتی را بپردازد.
مراحل ثبت علائم تجاری
نمونه گواهی ثبت علائم تجاری
اطلاع از مراحل لازم برای ثبت علائم تجاری به شما کمک میکند که راحتتر پیش بروید و مدارک لازم برای هر قسمت را پیش از نیاز تهیه کنید. مراجل صبت علائم تجاری عبارتند از؛
۱-انتخاب علامت جذاب، بدیع و زیبا.
برای اجرای این مرحله میتوان از راهنمایی طراحان و کارشناسان در این زمینه بهرهمند شد.
۲-در این مرحله استعلام نمایید که عین یا شبیه علامتی که قصد ثبت آن را دارید قبلاً در همان طبقه ثبت شده است یا نه. در صورت وجود کمترین شباهت بین علامت تجاری مورد نظر شما و برندی که قبلا در همان طبقه ثبت شده تقاضای شما رد خواهد شد.
۳-در این مرحله مدارک مورد نیازی را که در قسمت قبل توضیح دادیم تهیه کرده و ارائه میدهید.
۴-در این مرحله با ورود به سایت مرکز مالکیت معنوی، اظهارنامه ثبت علائم تجاری را تکمیل کرده و مدارک خود را بارگزاری کنید و هزینه مربوطه را پرداخت نمایید.
پس از طی این مراحل در سامانه برای شما برگهای نمایش داده میشود که باید آن را پرینت کنید و با مراجعه به یکی از دفاتر اسناد رسمی اقدام به تایید اطلاعات وارد شده در سامانه نمایید. سپس از دفترخانه مذکور گواهی امضاء و فرم تایید اطلاعات کاربری دریافت کنید و با وارد کردن اطلاعات این فرم در سامانه، نام کاربری و رمز عبور دریافت نمایید. جهت پیگیری و اقدامات بعدی باید از طریق همین نام کاربری و رمز عبور اقدام کنید.
۵-پس از آنکه تقاضای ثبت علائم تجاری شما توسط کارشناسان و رئیس اداره علائم تجاری بررسی وتایید شد، برای شما پیامکی ارسال میشود که ثبت علائم تجاری مورد تقاضای شما از سوی اداره علائم تجاری بلامانع تشخیص داده شده است و در این مرحله باید به صورت حضوری به اداره مالکیت معنوی مراجعه و اقدام به تشکیل پرونده فیزیکی علامت تجاری خود نمایید و برای این منظور باید حتماً تصویر برابر اصل کلیه مدارکی که در سامانه بارگذاری نموده اید را با خود به همراه داشته باشید.
۶-بعد از اقدام به تشکیل پرونده فیزیکی علامت تجاری ، موضوع تقاضای ثبت علائم تجاری شما به روزنامه رسمی ارسال میگردد و برای شما امکان واریز هزینه روزنامه رسمی نوبت اول فراهم می شود که باید هزینه را پرداخت کنید و پس از سپری شدن حدوداً یک هفته از پرداخت هزینه، روزنامه مذکور چاپ و به آدرس شما ارسال می شود
۷-در آخرین مرحله ، با در دست داشتن مدارکی یک نسخه از روزنامه مذکور و یک نسخه از اظهارنامه علامت تجاری و ۱۰ نمونه از علامت تجاری در ابعاد ۶*۶ مجدداً به اداره مالکیت معنوی مراجعه نمایید و ضمن ارائه رسید، سند علامت تجاری خود را تحویل بگیرید.
شما عزیزان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به لینک ثبت شرکت در ثبت فردا مراجعه کنید یا با شماره تماس ۴۳۹۳۳-۰۲۱ تماس حاصل فرمائید.
- ۹۸/۱۱/۰۶